fredag den 16. januar 2015

Fredag den 9. Januar

Om fredagen havde vi alle taget fri fra praktik, så vi stod tidligt op og gjorde os klar til at tage på safari. I anledning af at pigerne igen besøgte os, stod morgenmaden på pålægschokoladetoasts (med ægte Galle&Jessen, helt hjemmebragt), the og friske skiver af ananas. Ikke det mindste sundt, men fantastisk hyggeligt. Og så skete det der ellers aldrig sker for os; vores afrikanske driver kom før tid! Hele 8 minutter, hvilket var nok til at vi var bagud. Men vi kom afsted og var totalt klar på 5-6 timers kørsel mod Maasai mara.
Ved middagstid holdt vi ind ved en lille restaurant, hvor vi spiste os meget, meget mætte for sølle 25kr. Til gengæld købte vi turens dyreste sodavand til 150 shillings, mod de 55 shillings en sodavand normalt koster i en butik. Hvem sagde mzungu-priser?! Jaja, vores (i hvert fald Lulu og Dibani) humør ramte toppen igen, da vi kørte forbi et skilt med teksten ”Moi sec. School” – i tale; møgsæk school.

7 timer efter vi kørte hjemmefra, nåede vi endelig vores overnatningssted. Vi blev taget imod i en reception af en medarbejder, der havde en bakkefuld ananasjuice klar til os alle. Da vi havde drukket dem,  fik vi lov at vælge telt. Han havde tre muligheder, sagde han: Ét telt med én dobbeltseng, ét telt med tre senge og ét telt med 4 senge. Vi bruger et par minutter på at løse puslespillet, da vi jo er 5, så da vi endelig fortæller hvilke to telte vi foretrækker, kigger han lidt underligt på os. Og siger så først dér, at han da har et telt med 5 senge! Godt så.. Sværere kan det vel ikke være.. :D

Vores ydmyge hjem nær savannen!

Vi fik smidt vores tasker ind i vores kæmpetelt (indeholdende 5 rigtige senge med myggenet og et badeværelse bag et forhæng med både toilet, håndvask og brusebad, og elektricitet – dog kun mellem 19.30-22.00 og 5.30-7.00, inden vi gik ned efter en kop the og umiddelbart derefter tog afsted på vores første runde af safarien.
Det var fantastisk lækkert at blive blæst igennem af den rene luft derude, og vores guide var super god til både at forklare os om dyrene, stedet og maasai’erne, der boede lige udenfor selve parken. Og så var det selvfølgelig fantastisk at kunne komme så tæt på de vilde dyr (løver!!) i deres naturlige habitat, og se hvordan de alle lever i det samme område uden indhegninger og i harmoni og balance. (Åhh, hvor er det rørende..) Der lå dog også knogler og kranier jævnt spredt over området, som en pæn påmindelse om, at naturen også indebærer skarpe tænder og mislykkede kampe for livet.

Rimelig sur misser med rimeligt store bisser.

Vi nåede tilbage kort før aftensmaden 19.30, og nåede nærmest kun lige at spise og snakke kort bagefter, før vi én efter én kom til at hoppe i seng. En hel dags kørsel er overraskende udmattende.

Maasai mara at its best.

Random note: Diana og Lulu boede på værelse 112 i Stonetown, Zanzibar, derefter på værelse 112 i Nairobi og her fik vi sørme tildelt intet mindre end telt nr. 12. (ud af 12 telte, så vi tænker os selv til det ekstra ettal foran.) Det giver 3 på stribe, og vi venter derfor på en præmie.